Ik verkies om in de vroege namiddag reeds de lange verplaatsing
te maken naar de stad Saarbrücken in Saarland. Het is zowel de hoofdstad als de
grootste stad van Saarland. Na het avondeten ga ik met de fiets de stad
Saarbrücken gaan verkennen en kom terecht in de winkelstraten. Een opvallend
gebouw direct bij het treinstation is de prachtige Europa-Galerie. Dit is een
winkelcentrum waar je op zoek kan gaan naar een nieuwe outfit.
Ik kom vervolgens terecht op de Sankt Johanner markt. Je
merkt dat het hier druk is en dit is eigenlijk het centrale punt in de stad
waar het bruist van het leven. Je kan hier vele terrassen op het plein zien
waar je iets kan eten of drinken. Ik zie ook op het marktplein de
Stengel-fontein uit 1759.
Een beetje verder kom ik de katholieke basiliek Sankt Johann
tegen. Deze werd tussen 1754 en 1758 gebouwd door Friedrich Joachim Stengel op
de plaats van de gelijknamige kapel. De basiliek werd verschillende keren verbouwd,
verwoest en gerestaureerd. Het interieur is tussen 1972 en 1975 opnieuw
ontworpen volgens de oorspronkelijke barok. Ze ontving in 1975 de
onderscheiding "basilica minor" van de paus. Een basilica minor is een
eretitel voor een rooms-katholiek kerkgebouw met een uitzonderlijke betekenis.
Vervolgens kom ik in het centrum van de stad de Oude Evangelische kerk St. Johann tegen. De kerk staat
onder monumentenzorg en werd gebouwd tussen 1725 en 1727. Ik merk dat de kerk
een barokke spits heeft. De gevel onderaan van de kerk is vervuild met graffiti.
Ik zet men verkenning verder en kan het Saarbrücken theater gebouw
zien. Best een indrukwekkend gebouw met zijn vele zuilen en een statige gevel.
Het werd voor het eerst gebouwd in 1938. Helaas heeft het tijdens de
oorlog aanzienlijke schade opgelopen en werd het in de jaren 1980 volledig
gerenoveerd. In
1971 werd de naam veranderd in Saarländisches Staatstheater. Het
Staatstheater presenteert het hele culturele spectrum, zoals opera, moderne dans,
ballet, toneel of een concert. Het gebouw werd in 1983 uitgeroepen tot historisch monument.
Ik ga nu de stad gaan verkennen aan de andere zijde van de Saar
rivier. Het centrum is vrij compact en strekt zich uit langs beide zijden van
de Saar rivier. De eerstvolgende kerk die ik hier tegenkom is de Kasteelkerk
(of Schlosskirche). Het is een laatgotische kerk uit de 15de eeuw.
Ze kreeg in 1743 van Friedrich Joachim Stengel een barokke torenkap. Na zwaar
beschadigd te zijn in de Tweede Wereldoorlog, werd het in de jaren vijftig
herbouwd. Sinds 2004 is het kerkgebouw een museum voor christelijke heilige
kunst. Binnen kan je de sarcofagen vinden van de laatste prinsen van de
regio.
Vervolgens kom ik op een groot plein
terecht dat het kasteelplein is. Het kasteel van Saarbrücken of het Saarbrücken
Schloss domineert het plein. In de
17de eeuw ontwikkelde het kasteel zich tot een renaissancepaleis,
waarvan de ondergrondse voorzieningen nog steeds bestaan. Na de
verwoesting liet prins Wilhelm Heinrich in de 18de eeuw zijn
bouwmeester Friederich Joachim Stengel een nieuwe barokke residentie bouwen.
Het huidige kasteel van Gottfried Böhm herinnert in grote
lijnen en enkele bouwdelen nog aan het vroegere duidelijk
grotere barokkasteel van Friedrich Joachim Stengel. Ik merk een ongewone
vormgeving op met een groot glazen middenstuk. Je kan hier het Saar Historisch
Museum vinden. Het museum presenteert
op indrukwekkende wijze de geschiedenis van het Saarland. Dit museum is
deels ondergebracht in de gewelfde kelder van het kasteel, deels in een
bijgebouw. De rest van het kasteel is nu in gebruik als het administratieve
hoofdkwartier van het district Saarbrücken en is ook een locatie voor
evenementen, conferenties en festivals. Op het kasteelplein kan ik ook nog de
fontein “Brunnen am Schloss” zien. In dit kunstwerk kan je een beeld zien dat
onder een soort afdak staat. Langs de 4 steunpilaren van het afdak stroomt het
water tot onderaan het beeld. Het beeld stelt een wachter voor van het kasteel.
Tegenover het kasteel op het kasteelplein kan ik nog het oude stadhuis van
Saarbrücken zien. Het gebouw heeft een witte gevel en is een geklasseerd monument.
Er zijn zeker genoeg kerken in Saarbrücken. De volgende die
ik tegenkom is de witgekalkte Vredeskerk (of Friedenskirche). Deze Vredeskerk
werd in 1743 door bouwmeester Friederich Joachim Stengel gebouwd en was een
geschenk van vorst Wilhelm Heinrich aan zijn moeder en de protestantse
gemeente. De zaalkerk wordt op het ogenblik gebruikt door de oudkatholieke
geloofsgemeenschap.
Tegenover de Vredeskerk kan ik op het Ludwigsplein de
prachtige Ludwigskerk (of Ludwigskirche) zien. Ik merk op dat de
opvallende mooie façade van de kerk er onberispelijk uitziet. De kerk werd
samen met het omliggende plein ontworpen door Friedrich Joachim Stengel. Hij
deed dit in opdracht van vorst Wilhelm Heinrich van Nassau-Saarbrücken. De
Ludwigskerk werd tussen 1762 en 1775 gebouwd. Na de dood van vorst Wilhelm
Heinrich in 1768 nam zijn zoon Ludwig de werkzaamheden over. De kerk is
vernoemd naar prins Ludwig van Nassau-Saarbrücken die het voltooide. Deze kerk
vormt met de omliggende woningen een schitterende barokwijk, die na de
verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog weer geheel in de oorspronkelijke
stijl opgebouwd is.
Verder ga ik nog een kijkje nemen naar de katholieke
Sint-Jacobskerk. Vervolgens ga ik fietsen langs de Saar rivier. Ik passeer een
park waar mensen genieten van de natuur en gezellig samenzitten. Ik kan ook op
de snelwegmuur langs de rivier verschillende graffiti tekeningen bewonderen. Graffiti is een
van de meest zichtbare en zeker één van de meest besproken uitingsvormen in de jeugdcultuur. Na
het fietsen langs de Saar rivier keer ik terug naar mijn hotel.
De volgende dag vertrek ik naar de stad Saarlouis dat ook aan
de oevers van de Saar rivier ligt. In 1680 werd Saarlouis gesticht door de
Zonnekoning Lodewijk XIV. Om zijn macht in dit deel van Duitsland toen der
tijd te verstevigen liet hij een enorme vesting bouwen. Dit verdedigingsbastion
werd onder leiding van de bekende bouwmeester Vauban voltooid. Koning Lodewijk
XIV was zo gecharmeerd van deze nieuwe stad dat hij zijn naam aan de stad
ontleende. In het stadswapen is dat mooi terug te zien aan de lelie en het
zonnesymbool wat er in zijn verwerkt. Tegenwoordig wonen de
inwoners van Saarlouis in de markante overblijfselen van de vesting, die zij op
vernuftige wijze in hun stad hebben geïntegreerd. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog werd de Saarlouis zwaar beschadigd, waardoor er tegenwoordig nog
maar weinig van de oude verdedigingswerken rest. Ik heb hier nog enkele
restanten en overblijfselen van dit verdedigingsbastion kunnen bewonderen langs
de oevers van de Oude Saar. De vroegere kazernes die je kan zien langs de muren
of een geplaatst kanon herinneren je aan het verleden. Op het Vauban eiland kom
ik nog een soldatenstandbeeld tegen. Dit bronzen monument werd in 1973 op het
eiland geplaatst en werd opgericht voor soldaat Lacroix. Deze soldaat bewaakte
vroeger de vestingwerken. Een beetje verder kan je heerlijk wandelen door het
Saarlouis stadspark. De resten van de
vesting zijn tegenwoordig opgenomen in het recreatiegebied van de stad.
Na deze verkenning trek ik naar het stadscentrum en kom ik
eerst terecht op de Grote Marktplaats in Saarlouis. Dit marktplein was vroeger
de paradeplaats van de vesting. Rond het marktplein vind je verschillende leuke
winkeltjes. Ik kom op de Grote Markt het grote en imposante
stadhuis tegen met een witte gevel. Het werd gebouwd in de jaren tussen 1951 en
1954. De 27 meter hoge stadhuistoren is een bijzonder architectonisch kenmerk.
Het wordt nu beschouwd als een herkenningspunt van de stad Saarlouis.
Ik kan ook op de Grote Markt de katholieke St. Ludwig kerk
zien. Helaas is het onderste gedeelte van de kerk afgedekt voor renovatie. Enkel de markante toren van de kerk was goed zichtbaar.
De renovatie was nu nodig omdat er in 2019 enkele stenen uit de zandstenen
gevel braken en op de Grote Markt vielen. In de eerste jaren na de stichting
van de vestingstad Saarlouis (1680) vond de dienst voor de soldaten en de
eerste bewoners plaats in een tijdelijke kampkapel op de Grote Markt. De
eerste barokke parochiekerk van St. Ludwig werd gebouwd van 1685 tot 1687 met
een vlakke, driedelige gevel in de stijl van een Romeinse tempel. De kerk
was gewijd aan Saint Louis IX, koning van Frankrijk (1214-1270). In de 19de
eeuw werd het barokke kerkgebouw in twee fasen vervangen door een nieuw
neogotisch kerkgebouw. Het schip werd in de 20ste eeuw
vervangen door een betonnen gebouw. Het torenfront is tot op de dag van
vandaag bewaard gebleven van het neogotische gebouw. Direct tegenover de
voorgevel van de St. Ludwig kerk, aan de andere kant van de Grote Markt, stond
het koninklijke commandogebouw, dat werd gebouwd tussen 1685 en 1686. De ingang
van de kerk en de ingang van het commandogebouw komen met elkaar overeen.
Voor de ingang van de St. Ludwig kerk kan ik de Marienfontein
(Marienbrunnen) zien. Het stadsbestuur van Saarlouis besloot op 5 februari 1954
tot de bouw van deze fontein. Het herdenkt de honderdste verjaardag van de
plechtige verkondiging van het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis in 1854
door paus Pius IX. In het midden van het ronde waterbassin verheft zich een
fonteinkolom, die wordt afgesloten door een kapiteelachtig verdeelde kalkstenen
cilindervoet met een inscriptie. De inscriptie op het bovenste gedeelte
van de cilinder luidt "Koningin van de Vrede, bid voor ons” en verwijst
naar de ervaring van de twee wereldoorlogen van de 20ste eeuw
en de daaropvolgende nucleaire dreiging in het tijdperk van de Koude Oorlog.
Boven de cilinder verrijst het levensgrote bronzen beeld van de Maagd Maria,
gekleed in een opengevouwen gewaad en mantel. Ze houdt een wereldbol in haar
rechterhand en het Kindje Jesus op haar linkerarm.
Ik wandel verder en kom terecht op een ander plein met veel
statige gebouwen en hotels. Dit is de Kleine Marktplaats. Vervolgens kom ik het
stedelijk museum in Saarlouis tegen. Eigenlijk is het gebouw waar het museum
zich bevindt de moeite waard om te zien. Het is gebouwd door het Pruisische
militaire bestuur tussen 1866 en 1869 in neoklassieke stijl. Het verving een
Frans gebouw op dezelfde plaats. Het museum, dat ik niet ben gaan bezoeken, biedt waardevolle inzichten in verschillende
aspecten van de geschiedenis van de stad en haar regio.
Een beetje verder kom ik de Evangelische kerk Saarlouis
tegen. Deze parochiekerk is gebouwd in het begin van de 20ste eeuw.
De gele zandsteen die werd gebruikt om de kerk te bouwen, is voornamelijk het
materiaal dat uit het gesloopte fort is verwijderd. Nabij de kerk kan ik nog
een herdenkingsmonument zien voor slachtoffers uit de Eerste en Tweede
Wereldoorlog. Het monument is opgericht door de burgers van de stad Saarlouis.
Op een hoge zuil zie ik het beeld van een naakte man met open armen. In de
rechterhand houdt hij een zwaard en in de linkerhand een schild vast.
Buiten het centrum van de stad kan je nog op een oude
afvalberg van de steenkoolmijn Bergwerk Saar het stalen monument Saar-Polygoon
bewonderen. Het in 2016 onthulde monument van 30 meter hoog is er gekomen ter
herdenking van de Saarlandse steenkooltijd. In het Saarland wordt al
eeuwenlang steenkool gewonnen. Soms was de industrie de grootste werkgever
in de regio. In juni 2012 werd de laatste kolenmijn Bergwerk Saar
gesloten. Sindsdien is er in het Saarland geen steenkoolwinning meer
geweest. Niettemin maakt de geschiedenis van de kolenmijnindustrie, samen
met de bijbehorende tradities, deel uit van het erfgoed van de regio. De
Saar-Polygoon is ontworpen om een andere vorm te hebben, afhankelijk van de
richting waarin het wordt bekeken, zoals een rechthoekige boog, een driehoek,
een omgekeerde driehoek en een zandloper.